tunnuskuva-markkinointiKirjoitin aikaisemmin blogin verkkokurssien toteuttamiseen liittyen, sekä mitkä ovat hyviä syitä maksaa kurssista tai palvelusta. Sen jälkeen toivottiin ohjeita oman kurssin suunnitteluun, joten tässäpä niitä:

Aiheen valinta

Kartoita vaihtoehtoja joista tiedät niin paljon, että voisit opettaa niitä toisille. Aloita aiheista joissa sinulla on jo esittää tuloksia ja joita sinulta nyt jo kysellään. Kirjoita ylös myös ne joista et ehkä mielestäsi tiedä vielä riittävästi, mutta oppisit mielelläsi lisää.

Kirjaa ensin kaikkia eri vaihtoehtoja ylös täysin sensuroimatta, karsimisen aika tulee vasta myöhemmin.

Edellisen listan perusteella tutki erityisesti seuraavia asioita:

#1 Etsivätkö ihmiset aktiivisesti apua tähän nimenomaiseen ongelmaan?
#2 Onko heillä varaa maksaa avustasi sen ratkaisemisessa?

Kun sinulla on selvillä YKSI selkeä ongelma (jota toki voidaan kuvata useammallakin tavalla) johon voit tarjota yhden mahdollisen ratkaisuehdotuksen, sinulla on kurssin aihe.

Kurssirunko

Tee kurssin sisällöstä runko johon sisällytät kaiken, mitä mielestäsi liittyy aiheeseen. Voit käyttää sen laatimisessa mitä tahansa tapaa tarralapuista tekstinkäsittelyohjelmiin. Itse suosin tässä vaiheessa muistikarttoja jotka teen XMindilla (ilmainen).

Kokemus on osoittanut, että seuraavaksi kannattaa karsia siitä ainakin puolet pois ja pitäytyä vain välttämättömyyksissä, jotka vievät opiskelijan pisteestä A pisteeseen B.

Kurssiaineisto kannattaa myös pilkkoa pienempiin osiin, joita voi kutsua moduleiksi, vaiheiksi, rakennuspalikoiksi, oppitunneiksi tai ihan miksi lystää.

Myyntikirje

Kurssirungon perusteella voit nyt kirjoittaa potentiaaliselle asiakkaallesi luonnoksen myyntikirjeestä jossa kerrot

  • mikä on se suuri lupaus jonka hänelle annat
  • miksi se on parempi ratkaisu kuin ne, joita hän on jo kokeillut
  • miksi hänen pitäisi uskoa sinua
  • mitä hän saa ja mihin hintaan
  • miltä lopputulema näyttää

Täältä saat klassisen myyntikirjeen rungon ja tarkemmat ohjeet.

Kurssimateriaalin keruu

Laadi lista kaikesta tarvittavasta materiaalista jota aiot kurssilaiselle tarjota; videot, äänitteet, tulosteet, kuvat, työkirjat, softat jne. Tuota tai hanki se ja kerää yhteen.

Täältä löydät siis vinkkejä työvälineistä oman verkkokurssisi materiaaliin ja julkaisuun liittyen.

 

Eve Koivula tartuttaa tarinankerrontaa brändimarkkinointiin ja jeesaa markkinoinnissa budjetista riippumatta.