On tilanteita joissa käyttäjänimen valinta on hyvinkin itsestään selvää. Jos brändisi on valmiiksi tunnettu on luonnollista käyttää sitä julkisivuna myös sosiaalisessa mediassa.

Sitten on tilanteita, joissa asiaa joutuu pohtimaan tarkemmin: brändäätkö henkilöä, yritystä, tuotetta vai hyvää asiaa, onko yritys uusi vai vanha, onko sinulla rakennettuna valmiita verkostoja, ja niin edelleen.

Kun valitset käyttäjänimeä some-profiileitasi varten on hyvä muistaa muutama asia:

1. Mikä näkyy hakukoneissa

Google nostaa niin Twitteristä, Facebookista kuin LinkedIn:stakin esiin ne joiden nimeen sisältyy hakusana. Merkkimäärien rajoitteiden vuoksi niiden käyttö ei silti aina ole järkevää tai edes mahdollista, jos miettii suomen kielen kirjoittamista yhdyssanoineen ja taivutusmuotoineen.

Facebookin omalla hakukoneella sivuja etsiessä toimiala on tärkein kriteeri.

2. Kenen kanssa aiot kommunikoida kullakin alustalla

Esimerkiksi minä olisin mieluiten käyttänyt koko Eveliina-nimeäni, mutta kaksi i-kirjainta tekee siitä ulkomaalaiselle haastavan ja iso osa verkostoistani sijaitsee ihan muualla kuin täällä kotimassa.

Minulle on jopa ilmoitettu, että nimessäni on virhe, eikä sitä voida hyväksyä käyttäjänimeksi. Kirjoitusasu hyväksyttiin vasta kun toimitin nähtäväksi kopion passistani. Näin ollen olen ottanut käyttöön Eve-lyhennelmän vaikka minut tunnetaan Suomessa parhaiten koko nimelläni.

Kyseessä on siis jonkinlainen kompromissi, mutta toki lyhyempi nimi on myös monessa tilanteessa näppärämpi käyttää.

Nimivalinnoissa tapahtuu kämmejä ihan ”paremmissakin piireissä”

 

3. Voitko käyttää samaa nimeä kaikkialla

Tunnettuuden kannalta parasta tietysti on jos voit ottaa käyttöön saman nimen kaikilla alustoilla. Saattaa kuitenkin olla, että olet jo joissain ympyröissä tunnettu jollakin lempinimellä joka ei sovikaan yrityksesi tai organisaatiosi imagoon.

Itse olen vuosia käyttänyt bloginimimerkkiä Prefecta (Alastair Reynoldsin Prefecti-kirjan nimestä taivuttamani ”feminiininen” muoto) ja joillakin keskustelupalstoilla minut tunnetaan Traanitapiirina. Kumpikaan näistä nimistä ei suoranaisesti palvele toimintaani nykyisessä asiantuntijaroolissa. Olen siis katsonut parhaaksi lähteä ns. puhtaalta pöydältä liikkeelle brändätessäni Eve Koivulaa.

Jos näyttää siltä, ettei mieleinen käyttäjänimi ole vapaana, kannattaa miettiä vaihtoehtoisia kirjoitusasuja. Twitterissä, Snapchatissa ja Periscopessa voit käyttää alaviivaa, Instagramissa sen lisäksi myös pistettä erottamassa sanoja toisistaan.

Vältä kuitenkin numeroiden lisäämistä käyttäjänimeen, ellei se ole osa brändiäsi tai tuotemerkkiäsi. Tämä koskee myös i- ja o -kirjainten korvaamista ykkösillä ja nollilla, sillä ne hankaloittavat löytymistäsi eri palveluista.

Jos haluat kasvattaa yleisöäsi, säilytä nimi selkeästi lausuttavana ja tunnistettavana.

Kirjoittaja Eve Koivula scooppaa, bloggaa ja somettaa ja opastaa pienen budjetin markkinoinnissa.

Seuraa Periscopessa @evekoivulan | Tilaa Tiskivuoro-uutiskirje ja maksuton Some Haltuun -opas

Jos tunnet jonkun jolle aihe on ajankohtainen voit laittaa tämän artikkelin jakoon oheisista painikkeista!