Keltaiset Sivut

Keltaiset Sivut

Some-kaaoksesta jalansijan löytäminen omalle yritykselle voi tuntua työläältä urakalta: Ketä pitäisi kuunnella kun neuvojia on niin monia, kenet pitäisi huomioida, miten ihmeessä sitä ehtii olla kaikkialla kaikkien kanssa yhtä aikaa ja kuinka saada prosessissa kuluvalle ajalle ja rahoille oikeasti vastinetta.

Helpointa on koittaa mennä siitä missä aita on matalin, joten ei ole ihme, että se on myös hyvin suosittua.

Ikävä kyllä juuri siinä kohdassa peltoa ei kasva mitään. 

Ihan ensiksi ota termit haltuun

Sosiaalinen media on tasa-arvoistanut markkinointia niin, että nykyisin on myös pienyrityksen mahdollista käyttää samoja välineitä kuin ison, ja vieläpä yhtä tehokkaasti ja ilman suuria budjetteja. Kyseessä ei ole rakettitiede. Oikeastaan sekin riittää alkuun, että sisäistää muutaman perustermin.

Useimmat meistä luulevat, että ”sosiaalinen media” tarkoittaa lähinnä YouTuben, Facebookin ja Twitterin kaltaisia viihteellisiä alustoja, mutta jos olet lukenut blogini niin tiedät, että se on paljon, paljon muutakin. 

Sisältömarkkinointiguru Jay Baer on sanonut kutakuinkin näin:

Sosiaalisen median myötä jokaisella firmalla 
on varaa ryhtyä mediamoguliksi, 
sillä SoMe-sisältö ei enää eroa mitenkään 
TV-, lehti- tai uutissisällöistä.

Jo vuosia sitten kävin konsultoimassa erästä huoltoalan yritystä some-markkinointiin liittyen ja kerroin, että olennaisempaa kuin se, "miten sinne someen oikein mennään, perustetaan profiileita ja silleen" on ymmärtää termit ”sosiaalinen” ja ”media”.  

Mutta sitä ennen pitää ottaa vieläkin askel taaksepäin.

Markkinointi

Olen tehnyt markkinointia ja markkinointiviestintää ammatikseni vuodesta 1999, eli noin 15 vuotta. Ei ole yksi eikä kaksi kertaa kun olen törmännyt siihen väärinkäsitykseen, että ”markkinointi” tarkoittaa samaa kuin mainostaminen ja jotkut firman esitteet. Se ajatus istuu vuodesta toiseen hyvin tiukassa ja nyt siitä on tullut erityisesti pienyritysten some-strategian heikoin lenkki.

Tässä yksi esimerkki elokuun lopulta, Yle Kioskin haastattelema Vannetukku Oy:n toimitusjohtaja Jukka Heiskanen:

Meidän yhtiössä markkinointia on suoramainonta, 
lehtimainonta ja Google. Mitä tuollaisella 
puuhastelupuolella, niin kuin Facebook, 
niin siitä en tiedä. En koe sitä missään nimessä markkinoinniksi."  

Niinpä niin. Koko opettavainen tarina löytyy täältä. Kannattaa lukea.

Tässä on yksi määritelmä sanalle:  

Markkinointi on koko yrityksen luovaa ja kannattavaa 
toimintaa, jonka avulla asiakkaaksi halutut ostavat 
ensimmäisen kerran, vakuuttuvat ja ostavat uudestaan. (Tuntematon)

Siitä luovuudesta aina niin tiedä, mutta kiinnittäisin huomiota mainintaan ”koko yrityksen”, mukaan lukien toimitusjohtaja, kahvinkeittäjä ja tsuppari. 

Käytännössä aivan kaikki mitä yrityksessä tapahtuu liittyy tavalla tai toisella markkinointiin.

Sosiaalinen media 

”Sosiaalinen" tarkoittaa vuorovaikutusta ja läsnäoloa, puhumisen lisäksi myös kuuntelemista ja keskustelua. 

”Media” on puolestaan sama kuin ”sisältö”.  

Strategia

Aika yleinen ”some-strategia" on seuraavan kaltainen. Jopa ilman luotettavia tutkimustuloksia uskaltaisin väittää, että 8 kymmenestä pienestä yrityksestä toimii tällä hetkellä näin:

#1 Profiili

Perustetaan yritykselle Facebook-sivu (varsinkin naisvetoiset firmat, joissa esiintyy eniten teknofobiaa) tai vaihtoehtoisesti profiili kaikkiin mahdollisiin sosiaalisiin medioihin joita vain keksitään (miesvaltaiset alat, erityisesti informaatioteknologiaa liippaavat).

Jälkimmäinen ryhmä laittaa nettisivuilleen linkit näihin kaikkiin, edellinen ryhmä (pahimmassa tapauksessa) ajattelee virheellisesti, että FB-sivu korvaa kokonaan oman nettisivuston. 

Sivulle täräytetään jonkinlainen yleiskuva ja profiilikuvaksi pannaan firman logo. Kuvaukseen ei kuitenkaan lisätä mainintaa siitä, kenen pitäisi tykätä sivusta, eikä etenkään sitä MIKSI. 

#2 Seuraajat

Pyydetään kaverit tykkäämään sivusta (olen tehnyt tätä itsekin) ja/tai järjestetään ehkä kilpailu jolla haalitaan sivulle satunnaisia tykkäyksiä.

Kampanjakokonaisuutta ei mietitä lainkaan etukäteen, eikä sivulle edelleenkään tuoteta muuta sisältöä edes sen ollessa käynnissä.  

#3 Sisältö

Ryhdytään postaamaan sivulle noin kerran viikossa aukioloajat, silloin tällöin joku ”huikea tarjous" ja kahdesti vuodessa olemme lomalla -päivitys.

Sisältö on siis yhtä mielenkiintoista, viihdyttävää ja hyödyllistä kuin puhelinluettelon keltaiset sivut.

#4 Sisällön jakaminen

Jos yritys on olevinaan läsnä useammassa palvelussa, käytetään automaatiota jakamaan yksi postaus ympäri verkkoa profiileihin joissa ei tapahdu mitään. Yleensä ei vaivauduta automatisoimaan edes sen verran, että kuvat siirtyisivät kuvina profiilista toiseen. Sen sijaan vaikkapa Twitteriin ilmestyy ilman järjellistä kuvatekstiä oleva linkki josta kyseisin kuvan näkisi. Kuka sellaista klikkaa, kysynpähän vaan? 

Ei ihme, että ”ei se some oo oikein toiminut meillä”… Ei se muuten toiminut mainitussa huoltofirmassakaan. Kokeilivat kyllä, täysin vastoin antamiani ohjeita.

Hyvä uutinen on se, että koska tämä on toistaiseksi kaikkein yleisin skenaario meillä Suomessa, siitä erottautuminen ei todellakaan ole yrittäjällekään kovin vaikeaa.

Tutkimusten mukaan lähes jokainen aktiivi-ikäinen suomalainen käyttää jotain sosiaalista mediaa vähintään viikottain; lukee ja kirjoittaa blogeja, katselee YouTubesta videoita, seurustelee Facebookissa ja keskustelupalstoilla, postailee kuvia Instagrammiin jne. Toisin sanoen tuottaa ja kuluttaa sosiaalista mediaa. Aamusta iltaan ja jotkut öisinkin.

Vaikkei heitä puhelinluettelo kiinnosta, niin moni muu asia kyllä. 

Huono uutinen on se, ettei sitä sisältöä synny ihan itsestään, mutta kaikkea ei myöskään ole pakko aloittaa tyhjästä.    

Haluatko muutaman lisävinkin? Niitä löytyy täältä.

To view or add a comment, sign in

Explore topics