Instagram-storiesUusin Instagram-hupi eli tarinankerronta-ominaisuus löytyy nyt myös suomalaisesta Instasta. Tässä ohjeet siihen kuinka tehdään Instagram story, mitä sillä tekee, ja paitsi yleisöltään, miten muuten se eroaa Snapchatista.

Se tavallinen tarina

Tarinan voi koostaa kuvista ja videoista eivätkä ne näy lainkaan kuvasyötteessä vaan ikään kuin erillisenä osana .

Jos olet julkaissut tarinan, profiilikuvasi ympärille ilmestyy rengas joka näkyy kaikkialla kuvan yhteydessä: sivullasi, syötteessä ja kommenteissa.

Kuvasi liittyy myös seuraajien nähtäville sovelluksen etusivun ylälaidassa olevaan galleriaan.

Snäpistä tuttuja ominaisuuksia ovat

  • 24 tunnin voimassaoloaika, eli tarinana julkaistu materiaali poistuu katselusta vuorokauden umpeutuessa. Voit siis huoletta julkaista enemmän matskua näyttämättä seuraajiesi silmissä spämmäriltä.
  • Videoiden 10 sekunnin enimmäiskesto.
  • Tarinaan lisättävät hassunhauskat kuvafiltterit.
  • Se, että tarinaa voi kommentoida vain käyttämällä yksityisviestillä. Julkista tykkäilyä ja kommenttimahdollisuutta ei (ainakaan toistaiseksi) ole.
  • Voit seurata kuka on katsonut tarinasi.

Suurimpia eroja markkinoijan näkökulmasta ovat parempi videolaatu, tilisi helpompi löydettävyys, business-profiilit sekä kaikille avoimet mainosmahdollisuudet Facebookin Power Editorin kautta. Vaikka yksittäisiä stooreja ei voi mainostaa, itse tiliä voi.

Kalenterikarju-Mikko ruotii syvemmin näiden kahden eroja tässä blogissa

Katselijana

  • Pomppaat tarinasta seuraavaan automaattisesti.
  • Jos tahdot kommentoida tarinaa, napauta vain näyttöä lähellä alareunan Lähetä viesti -tekstiä.
  • Näytön pyyhkäisy vaakasuunnassa siirtää sinut seuraavaan tai edelliseen tarinaan ja kuvan reunoilla naputtelu kuvasta toiseen niiden sisällä. Pyyhkäise alaspäin jos tahdot takaisin perustilaan.

Julkaise oma Instagram story eli tarinasi näin

  • Tarkista, että sinulla on käytössäsi uusin versio Instagramista.
  • Klikkaa etusivun vasemman ylälaidan plussaa.
  • Ota kuva tai kuvaa video, viimeistele se (halutessasi) lisäämällä tekstiä tai kuvasuodattimia ja tallenna se puhelimeen jos siltä tuntuu. Voit toki tehdä sen myöhemminkin.
  • Julkaise tarina napauttamalla hyväksyntä-nappia.
  • Näet stoorisi itse aina ensimmäisenä rivissä, joten pääset helposti tarkistamaan sen katselukertoja. Jos tahdot lisätä tarinaasi uuden pätkän, klikkaa taas samaa plussa-merkkiä heti siinä kuvasi yläpuolella.
  • Stooria voi jälkikäteen editoida, siitä voi yksi kerrallaan poistaa tai tallentaa osia tai julkaista niitä myös profiilissa. Bongaa näytöltä kolme pistettä ••• ja klikkaa siitä niin pääset muokkaustilaan.
  • Katsojamäärä näkyy jokaisessa tarinan osassa erikseen. Pyyhkäisemällä numerosta ylöspäin näet listan heistä jotka ovat nähneet kyseisen kuvan tai videon.

 

Työkalujen käyttö

Kuvaan voi lisätä tekstiä, piirroksia, emoji-merkkejä ja kuvasuodattimia.

Tekstin väriä ei (ainakaan toistaiseksi) voi muuttaa vaan se on aina valkoinen, fonttejakin on vain yksi. iPhoneen voi tosin ladata Keyboard-sovelluksen josta niitä voi copy-pasteta kuviinsa. Tekstin kokoa ja asentoa voi muuttaa venyttämällä ja kiertämällä. Erilaisia kyniä löytyy 3 ja niistä yllättävin on ehkä ”hohtokynä” jonka reunukset vaihtavat väriä.

Vinkki: Pitämällä jotain värikartan palloa pohjassa alta paljastuu täydellinen rgb-värikartta josta voit napata käyttöön minkä tahansa värin. Oletuskarttaan ei siis tarvitse tyytyä.

Filttereitä on tarjolla todella rajallinen määrä, ja ne saa esiin pyyhkäisemällä näyttöä. Koska Facebook on ostanut MSQRD-sovelluksen on oletettavaa, että niitä on pian tulossa lisää.

 

Voit valita asetuksista teetkö tarinoistasi julkisia vai rajaatko niiden katselua, sekä sen kenelle annat kommentointioikeudet. Rajausmahdollisuudet löytyvät myös jokaisen julkaisun yhteydestä erikseen, eli kaikesta ei ole pakko tehdä julkista vaikka osa olisikin.

Huomaa, että jos pidät viestitysmahdollisuuden kaikille avoimena, et saa ilmoitusta niiden henkilöiden viesteistä joita et itse seuraa. Käy siis tarkistamassa yksäriboksisi päivittäin ja vastaa niihin.

Jos itse käytät tätä mahdollisuutta vastailla stooreihin, voit varmuuden vuoksi käydä jättämässä kommentin johonkin julkiseen postaukseen ja kertoa asiasta vielä erikseen, sillä ne huomataan varmemmin.

Mitä mieltä sinä olet Instagram-tarinoista – kiva juttu vaiko vain ärsyttävä snäppi-kopio? Jätä kommenttia!

Lue myös: Ohjeita Instagram-businessprofiilin luomiseen

 

Eve Koivula tartuttaa tarinankerrontaa brändimarkkinointiin ja jeesaa markkinoinnissa budjetista riippumatta.