Jos minulta kysytään (ja miksi ei kysyttäisi) niin Instagram-kuvakaruselli on paras uudistus joka sosiaalisissa medioissa on nähty pitkään aikaan.

Kuvakaruselli siis tarkoittaa käytännössä sitä, että voit julkaista kerralla kahdesta kymmeneen kuvaa tai videota yhtenä päivityksenä, kaikki suoraan omasta kännykästä ja Ilman minkäänlaisia rajoituksia kuvanottohetkelle tai millekään muullekaan.

Luonnollisesti ensimmäisten joukossa tätä oli ottamassa haltuun Gary Vaynerchuck eli @GaryVee

Tämä on erityisen kiva ominaisuus siinä mielessä, että algoritmi rajaa tällä hetkellä näkemäsi kuvat 200:aan vaikka seuraisit kaikkia sallittuja 7500:aa tiliä. Jos siis seuratuissa on sellaisia jotka mielellään postaavat saman päivän aikana paljon kuvia (esim. Hellapoliisi), nämä eivät enää ”syö” turhan suurta osuutta tuosta yhteismäärästä.

Mitä sillä voi tehdä

Instagram tietenkin laati oman mainoksensa kuluttaja-asiakkaan näkökulmasta, mutta yrittäjän tai organisaation kannalta näen tälle saman tyyppisiä mahdollisuuksia joita Instagram Tarinat tarjoavat tällä hetkellä.

On kuitenkin huomattava, ettei tarinoiden materiaalia voi suoraan kierrättää postauksena, koska niiden kuvamuoto on pysty ja kuvakarusellin – ainakin toistaiseksi – ainoastaan neliö.

Ominaisuus soveltuu hyvin vaikkapa ohjeiden laatimiseen koska käytössäsi on pidempiä videoita ja kuvien selaaminen tapahtuu katsojan omassa tahdissa. Nämä postaukset eivät myöskään katoa mihinkään kuten tarinoille käy 24 tunnin jälkeen.

Näitä(kin) kannattaa siis käyttää harkiten ja pitää ne linjassa oman sisällön kanssa, sillä jos katselija pettyy pari kertaa, hän harvoin viitsii antaa enää kolmatta mahdollisuutta, kun muutakin valinnanvaraa on.

Kuinka se toimii

Ominaisuus on käytössä jos päivittyneessä sovelluksessasi näkyy Boomerang- ja Layout- ikoneiden vieressä uusi ikoni joka näyttää kahden kuvan pinolta. Näpäytä sitä ja valitse kameran rullasta useampi kuva.

Kuva Instagram-blogista

Kuvien järjestystä voi muuttaa painamalla pitkään ja raahaamalla ja niitä voi muokata sovelluksella yksi kerrallaan. Kuvausteksti on kuitenkin kaikille yhteinen.

Omassa profiilissasi nämä ”diashowt” on merkitty tuolla samalla ikonilla kuvan nurkassa – samaan tapaan kuten videot aiemmin. Itse kuvan alla näkyy siniset pisteet jotka kertovat selaajalle, että kannattaa pyyhkäistä näyttöä myös sivulle.

”Ominaisuus julkaistaan muutaman viikon kuluessa eri puolilla maailmaa.” Tätä kirjoittaessa 23.2. se ei vielä ollut ehtinyt tänne periferiaan.

Kuva Instagram-blogista

 

Eve Koivula tartuttaa tarinankerrontaa brändimarkkinointiin ja jeesaa markkinoinnissa budjetista riippumatta.