Sosiaalinen media tarjoaa paljon vaihtoehtoja pienen yrityksen näkyvyydelleInstagram Business yritystili on mahdollisuus tehdä henkilökohtaisesta profiilista ”sivu”, hiukan samaan tapaan kuin emo-Facebookissa. Ominaisuus on ollut testissä jo jonkun aikaa ja rantautui meille Suomeen elokuussa 2016.

Tässä artikkelissa kerron kuinka helppoa sen käyttöönotto on ja annan myös vinkkejä Instagramin tehokkaampaan hyödyntämiseen varsinkin uusien asiakkaiden hankkimisessa.

Instagram Business -yritystili

Voit muuttaa nykyisen profiilisi yritystiliksi näin:

#1 Klikkaa itsesi omaan profiiliisi ja sieltä tilin asetuksiin. Valitse vaihtoehdoksi ”Muuta yritystiliksi”

#2 Tämän jälkeen voit liittää profiilin Facebook-sivuusi josta ohjelma hakee automaattisesti yhteystiedot kuten puhelinnumeron sähköpostiosoitteen ja sijainnin. Voit jättää ne paikoilleen tai muokata niitä, ihan kuinka haluat.

Huomaa, että kun olet yhdistänyt sivun ja Instagramin toisiinsa, et voi enää postata kuvia suoraan henkilökohtaiseen profiiliisi vaan ainoastaan sivulle, josta voit ne toki käydä jakamassa mihin tahdot kuten ennenkin.

Tietojen asettamisen jälkeen profiiliisi ilmestyy ”kontaktinappi” jonka takaa pääsee suoraan soittamaan tai meilaamaan tai saa ajo-ohjeet. ”Soita”-kehoituksen voi myös muuttaa ”tekstaamiseksi”.

Miksi muuttaisit profiilin yritystiliksi

  • Sinuun voi ottaa yhteyttä poistumatta Instasta.
  • Pääset seuraamaan tilastoja siitä, miten postauksesi toimivat: montako klikkausta, tykkäystä ja kommenttia olet saanut ja montako kertaa päivitys on nähty.
  • Saat myös tietoja seuraajistasi. Instagram kertoo mm. sukupuoli- ja ikäjakauman sekä koska heidät todennäköisimmin tavoittaa. Näin voit suunnitella päivityksillesi aikataulun siten, että ne tulevat paremmin huomatuksi.
  • Postauksia voi myös ”boostata” samaan tapaan kuin Facebookissa, suoraan sovelluksen sisältä.

On hyvinkin todennäköistä, että jatkossa Facebook-Insta rajoittaa kaikkea promoamista henkilökohtaisen profiilin kautta ja yritystilien näkyvyyttä samaan tapaan kuin Facessa, jolloin muita vaihtoehtoja ei enää ole kuin vaihtaa tilin muotoa.

Huomaa, että voit edelleen hallinnoida sovelluksen sisällä useampaakin profiilia.

Tässä vielä vinkit Instagramissa markkinoivalle yrittäjälle:

Profiloi ensin yrityksesi ihanneasiakas jotta varmasti tiedät hänen olevan Instagramin käyttäjä. Jos näin ei ole, mieti muita vaihtoehtoja viestintäsi päävälineeksi.

◉ Jos toimialasi on hyvin visuaalinen ei silti kokonaan kannata luopua Instasta. Sinne tuotettua materiaalia voit hyvin helposti jakaa edelleen muissa some-kanavissa! Välinevinkkejä löydät täältä.

◉ Käytä profiilikuvanasi mieluummin henkilökuvaa kuin yrityksen logoa, varsinkin jos yritys on pieni eikä logo ole laajalti tunnettu. Ihmiset kokevat yhteenkuuluvuutta toisten ihmisten kanssa, anna siis yrityksellesi kasvot.

◉ Täydennä profiilikuvaus hakusanoilla joilla sinua etsittäisiin. Saat eloa ja persoonallisuutta kuvaukseesi emoji-merkeillä ja ”kasvatat” merkkimäärää (enintään 150) kun kuva korvaa monta sanaa.

◉ Muista liittää mukaan joku toimintakehoitus 
(call-to-action, CTA) sekä nettisivulinkkisi. Mieti mitä juuri Instagramin käyttäjä hakisi sivuiltasi ja ohjaa heidät etusivun sijaan suoraan sinne.

Voit myös tehdä heitä varten aivan oman ländärin eli saapumissivun. Voit esimerkiksi ehdottaa liittymistä uutiskirjeesi tilaajiksi ja pitää heihin yhteyttä sähköpostitse.

◉ Panosta myös erityisesti kuviesi laatuun ja selkeyteen. Koska kuviasi selataan puhelimen pienellä näytöllä, iso määrä pieniä yksityiskohtia näyttää helposti vain sotkuiselta ja kaoottiselta.

Esimerkkinä vaikkapa sellaiset sisustuskaupan valikoimakuvat joihin ei haluta samaistua koska ne muistuttavat kotona olevasta sekamelskasta, sen sijaan että ne vastaisivat unelmia.

Lue myös: Nämä 3 asiaa vaikuttavat ostopäätöksiin

Mitä olet mieltä, olisiko Instagram Business yritystili sinulle hyvä vaihtoehto ja otatko sen käyttöön heti kun se saapuu meille? Entä löysitkö täältä muita itsellesi hyödyllisiä vinkkejä tai haluaisitko kertoa omasi muille lukijoilleni? Jätä kommenttia! 

 

Eve Koivula tartuttaa tarinankerrontaa brändimarkkinointiin ja jeesaa markkinoinnissa budjetista riippumatta.