tunnuskuva-markkinointiTuottaessasi sisältöä sosiaaliseen mediaan (blogiisi, uutiskirjeeseen, Facebook-seinälle jne) toivot tietenkin, että muut jakaisivat sitä eteenpäin, silti useinkaan ei käy niin. Kenties muutama perheenjäsen ja/tai hyvä kaveri tykkää postauksestasi (lähinnä muodon vuoksi) mutta mitään isompaa innostusta ei synny.

The New York Times on tutkinut oman verkkojulkaisunsa lukijakuntaa ja sitä, miksi sisältöä jaetaan. Vaikka tämän tutkimuksen tulokset ovat vuodelta 2014, näistä saa kyllä osviittaa siihen, kuinka voit omaa viestintääsi kehittää, sillä vastaukset ovat melko universaaleja.

Mikä siis motivoi meitä käyttäjinä jakamaan sisältöä sosiaalisessa mediassa?

Tämän tutkimuksen perusteella

84% vastaajista haluaa kannattaa jotakin tärkeää asiaa

Läsnä on siis voimakkaita tunteita. Nämä ovat sen tyyppisiä juttuja kuten Siiri Saarisen käymä keskustelu pikkupojan ja hänen äitinsä kanssa. Sen aiheena oli heijastinliivien nolous ja sen seurauksena Facebookiin syntyi Taikaviitta-ryhmä jossa on tällä hetkellä yli 16.000 jäsentä.

78% vastaajista haluaa pitää yhteyttä tuntemiinsa ihmisiin

Jaettu sisältö liittyy jollakin tavalla itseen ja omaan elämään, jaamme siis paikallisuutisia, urheilutuloksia ynnä muuta jotka kertovat muille millaiset asiat elämäämme juuri nyt vaikuttavat. Muista, että yrityksiin liittyvät hyvät uutiset, kuten vaikkapa nimitysuutiset harvoin ylittävät tämän kynnyksen, ellei kyse ole lähipiiriimme kuuluvista ihmisistä.

69% vastaajista haluaa kokea olevansa ajan hermolla,

osallistua keskusteluun ja kertoa oman mielipiteensä maailman tilasta ja tapahtumista.

68% vastaajista määrittee (brändää) itseään jaetun sisällön avulla,

toisin sanoen luo muille tiettyä mielikuvaa itsestään. Esimerkkinä vaikkapa huumori tai estetiikka: kaikilla ei ole samanlaista huumorin- tai kauneudentajua ja se heijastelee sisällöissä joita jaamme. Sama pätee poliittisiin kannanottoihin ja asioihin joita kannatamme, mutta myös kaupallisiin valintoihin.

Alle puolet – 49% – vastaajista kokee sivistävän ja viihdyttävän sisällön levittämisen tärkeäksi motivaattoriksi

Tämä viimeinen on sitä sisältöä jossa yrityksen some-viestinnän pääpaino pitäisi olla jotta kiinnostuneille voidaan tarjota tukea päätöksentekoon ostoprosessin eri vaiheissa.

Mutta tämä luku kertoo myös selvästi miksi sisällön suunnittelussa kannattaa pyrkiä monipuolisuuteen, eli tarjota useammalle sisällön kuluttajalle mahdollisuuksia sen jakamiseen.

Yritysten tuottama sisältö jota jaetaan

  • herättää tunteita kuten innostus, hämmästys tai empatia
  • tarjoaa samaistumisen kohteita ja mahdollisuuden ottaa kantaa
  • on sen kuluttajalle ja hänen verkostoilleen ajankohtaista
  • viihdyttää, sivistää ja inspiroi
  • ja mikä tärkeintä: saa sen jakajan näyttämään hyvältä hänen omissa sosiaalisissa piireissään.

Artikkeli on julkaistu aiemmin Tiskivuorossa

Lue myös: Kuinka laaditaan hyvä Facebook-postaus – kysy itseltäsi nämä 3 asiaa ennen kuin julkaiset

Periscope-pioneeri, markkinointisparraaja ja some-asiantuntija Eve Koivula auttaa rakentamaan vahvempia, kestävämpiä ja elastisempia bisneksiä ja ihmisiä. 
Tilaa tästä Tiskivuoro
50% Complete
ilman muuta haluan tilata tiskivuoron!
Tuskin maltan odottaa sen lukemista!
- tiistaisin ilmestyvä ilmainen markkinoinnin tietopaketti. 

”Uutiskirjeessä sisältö ratkaisee. Tiskivuoro-uutiskirjeet on niin kivoja ja niillä on oikeaa lisäarvoa, että säästän jopa myöhemmäksi jos en sillä hetkellä ehdi lukea.” - Susanna Vesterinen, Ompelimo Head Over Heals -

 

 

PS. Jos tunnet jonkun jolle tämä artikkeli olisi hyödyllinen, laita se ihmeessä jakoon oheisista painikkeista!

Share
Tweet
Share
Email
Pin