Sosiaalinen media tarjoaa paljon vaihtoehtoja pienen yrityksen näkyvyydelleOnko yritykselläsi Facebook-sivu muttei minkäänlaista suunnitelmaa kuinka sitä hyödyntäisit markkinoinnissa tai myynnin lisäämisessä?

Kenties sinun kannattaisi käyttää sitä asiakaspalvelun välineenä, sillä se jos jokin on markkinointia parhaimmillaan. Sitäpaitsi asiakkaasi ovat siellä jo, joten eikö olisi fiksuinta tarjota heille helppo väylä hoitaa asiointia kanssasi!

Tässä siihen 3 tapaa joista voit valita yhden tai vaikka kaikki.

 

Facebook Yksityisviestit eli Messenger

 

Kuten yksityisessä profiilissasi, myös Facebook-sivullasi on oma Messenger-viestimahdollisuus. Sen mahdollisuudet ovat kuitenkin paljon monipuolisemmat kuin privapuolella.

Tässä ovat 3 minimitoimenpidettä kun otat Messengeriä yrityskäyttöön:

#1 Tarkista asetuksista, että olet antanut luvan viestitellä sivullasi yksityisesti, sillä oletuksena se ei ole päällä. Tämä tapahtuu kohdassa Asetukset / Yleiset / Viestit

#2 Laadi itsellesi aikataulu jolla seuraat yksityisviestintää sivullasi.

#3 Kirjoita automaattivastaus jossa kerrot millä aikataululla viestin lähettäjä voi odottaa sinulta personoitua vastausta. Löydät sen kohdasta Asetukset / Viestit / Pikavastaukset

Sitä mukaa kun huomaat mitä kysymyksiä kysytään eniten, voit laatia vastauksista viestipohjia. Näin sinun ei tarvitse aloittaa joka kerta alusta vastauksten kirjoittelua.

 

Facebook Muistiinpanot eli Notes

 

Muistiinpanot on vähän kuin sivusti yhteydessä toimiva blogi johon voit kerätä esimerkiksi vastauksia usein kysyttyihin kysymyksiin.

Toisin kuin henkilökohtaisessa profiilissa olevissa muikkareissa näiden muistiinpanojen ulkoasua voi editoida. Voit lisätä siihen otsikkomuotoilut, kuvitusta ja kansikuvan ja saada sillä sen näyttämään helppolukuiselta ja houkuttelevalta.

Facebook julkaisee muistiinpanosi automaattisesti sivun aikajanalla.

Muikkareiden löydettävyyttä sivullasi lisää se, että muokkaat yläbannerikuvan alla olevien painikkeiden järjestystä ja nostat ne sitä kautta esille.

[clickToTweet tweet=”Some-asiakaspalvelu toimii koska olet saatavilla siellä missä asiakkaasikin” quote=”Some-asiakaspalvelu toimii koska olet saatavilla siellä missä asiakkaasikin”]

Facebook-ryhmä

 

Kolmas hyvä vaihtoehto on perustaa Facebookiin oma ryhmä jossa ylläpitää keskustelua ja vastailla kysymyksiin. Ryhmän monitorointia varten tarvitset niin ikään sekä suunnitelman, että seuranta-aikataulun, muussa tapauksessa se ei tule toimimaan kovin hyvin.

Ryhmäkeskustelut ovat erinomainen tapa saattaa vastaukset kerralla isomman porukan eteen ja kerätä ideoita ja palautetta sisällöntuotantoon ja tuotteiden ja palveluitten kehitystyöhön.

Huono puoli on se, että jos ei keskustelulinkkejä laita talteen, niiden löytäminen jälkeenpäin voi olla todella haastavaa.

Aspa-ryhmä kannattaa merkitä julkiseksi tai suljetuksi, riippuen siitä, millaisia asioita siellä käsitellään. Ryhmän kuvaukseen on niin ikään tärkeä kirjata pelisäännöt joilla siinä viestitään ja toimitaan ja mistä löytyy lisätietoja.

Löysitkö näistä uusia ideoita oman yrityksesi asiakaspalvelun parantamiseen ja tehostamiseen? Jäikö sinulle kysymyksiä aiheeseen littyen?

Klikkaa tästä Facebook-sivulleni ja laita mulle sitä kautta viestiä!

 

Eve Koivula tartuttaa tarinankerrontaa brändimarkkinointiin ja jeesaa markkinoinnissa budjetista riippumatta.