tunnuskuva-markkinointiSuunnitteletko aloittavasi sähköpostimarkkinoinnin tekemisen tai onko sinulla jo valmis lista kontaktoitavaksi?

Jos vastasit kyllä, voit olla varma, että se avaa sekä brändisi, että myyntisi kannalta runsaasti upeita mahdollisuuksia, MUTTA vain jos et sössi hommaa heti alkumetreillä.

 

Tässä listatut virheet toistuvat sähköpostimarkkinoinnissa kerta toisensa jälkeen

 

Tarkista siis nämä 7 asiaa ennen kuin klikkaat lähetä!

 

#1 Sinulla on vastaanottajan lupa

 

Suomessa on laillista lähettää spämmiä, eli luvattomia yhteydenottoja yrityssähköposteihin, mutta laillisuus ei tee mainoksistasi yhtään vähempää spämmiä ja osumatarkkuus näissä viesteissä on jossain kehnon ja umpisurkean välimaastossa.

On joka tapauksessa täysin turhaa lähettää viestejä joilla ei ole vastaanottajaan mitään vaikutusta ja joista ei jää minkäälaista muistijälkeä. Mutta koska ensivaikutelman voit tehdä vain kerran, sitä mahdollisuutta ei varmaankaan kannata tuhlata suututtamalla viestin vastaanottaja, vai mitä olet mieltä?

 

#2 Olet panostanut otsikkoon

 

Lyhyesti: jos otsikko, eli se rivi tekstiä jonka vastaanottaja näkee sähköpostilaatikossaan ei herätä mielenkiintoa, koko kirjeen suunnittelu- ja tuotantoprosessi valuu suoraan kankkulan kaivoon.

 

#3 Kirjeen ensimmäinen lause ei ole ”Eikö viesti näy kunnolla, klikkaa tästä.”

 

Huonompaa aloitusta saa hakea, mutta silti näitä näkee liki jokaisessa uutiskirjeessä.

 

#4 Vastaanottaja tietää mitä tehdä seuraavaksi

 

Lienet kuullut termin CTA, eli kehoitus toimintaan (Call to Action)? Muista liittää kirjeeseesi vähintään yksi sellainen ja tee siitä selkeä. On turha jättää vastaanottaja arpomaan, että mitä odotat hänen tekevän.

 

#5 Kirjeestä löytyy selkeä hyöty lukijalle

 

Kukaan ei halua lisää meilejä, mutta hyödyllisempien kanssa on toinen juttu.

Kukaan ei halua lisää meilejä, mutta hyödyllisempien kanssa on toinen juttu.Click To Tweet

#6 Ulkoasu taipuu monen kokoisille näytöille

 

Tänä päivänä sähköpostisi luetaan todennäköisemmin puhelimen näytöltä kuin isolta tietsikkaruudulta, joten huolehdi varsinkin siitä, että tekstit ovat riittävän kokoisia kaikissa näytöissä. Jos tekstistä ja/tai kuvista ei saa selvää, eihän kukaan sitä luekaan!

 

#7 Sisältö linkittyy selkeästi bisnekseesi

 

Mitä ikinä myytkin; tuotteita, palveluita tai vaikka hyvää asiaa, sisältö kannattaa pitää linjassa muun tarjonnan kanssa. Muista, että kirjettä voidaan jakaa edelleen joten tee siitä tunnistettava.

Jos tiedotat asiasta jolla ei suoranaisesti ole tekemistä pääaiheesi kanssa, kerro selkeästi perustelut miksi jaat sitä. Muuten vain hämmennät lukijoita ja saat heidät klikkailemaan peruutusnappia.

Periscope-pioneeri, markkinointisparraaja ja some-asiantuntija Eve Koivula auttaa rakentamaan vahvempia, kestävämpiä ja elastisempia bisneksiä ja ihmisiä. 
Tilaa tästä Tiskivuoro
50% Complete
ilman muuta haluan tilata tiskivuoron!
Tuskin maltan odottaa sen lukemista!
- tiistaisin ilmestyvä ilmainen markkinoinnin tietopaketti. 

”Uutiskirjeessä sisältö ratkaisee. Tiskivuoro-uutiskirjeet on niin kivoja ja niillä on oikeaa lisäarvoa, että säästän jopa myöhemmäksi jos en sillä hetkellä ehdi lukea.” - Susanna Vesterinen, Ompelimo Head Over Heals -

 

 

PS. Jos tunnet jonkun jolle tämä artikkeli olisi hyödyllinen, laita se ihmeessä jakoon oheisista painikkeista!

66 Shares
Tweet
Share
Share
Email
Pin